Elementy składowe systemu oczyszczania spalin z filtrem DPF/FAP
Elementy składowe systemu oczyszczania spalin z filtrem DPF/FAP
Do skutecznego oczyszczania spalin z sadzy nie wystarczy zamontowanie samego filtra. Po kilkuset kilometrach uległby on całkowitemu zapchaniu. Niezbędny jest nadzór nad pracą filtra. Rolę takiego nadzorcy przejmuje sterownik silnika (lub sterownik dodatku do paliwa w przypadku filtrów "mokrych"). Aby proces zarządzania funkcjonowaniem filtra mógł przebiegać prawidłowo, konieczne jest zastosowanie dodatkowych elementów i czujników, które na bieżąco informują sterownik o aktualnym stanie pracy filtra.
Czujnik różnicy ciśnienia (w niektórych rozwiązaniach, jak np. BMW 318d, czujnik ciśnienia spalin na wejściu) określa różnicę ciśnienia gazów przed i za filtrem cząstek stałych. Na podstawie jego sygnału sterownik jest w stanie obliczać zapełnienie filtra sadzą oraz podjąć decyzję o konieczności rozpoczęcia procesu regeneracji filtra. W przypadku jego awarii, sterownik nie jest w stanie określić zapełnienia filtra DPF. Usterka zostanie zasygnalizowana kontrolką filtra cząstek stałych, a następnie migającą kontrolką czasu rozgrzewania świec na tablicy wskaźników. Niezbędna będzie wizyta w warsztacie.
Czujnik różnicy ciśnień filtra DPF - Audi A6 Avant 2.7 TDI
Czujnik temperatury przed filtrem cząstek stałych DPF ma za zadanie przesłać informację o temperaturze spalin przed filtrem DPF do sterownika. Sygnał ten jest wykorzystywany do obliczania zapełnienia filtra, zarządzania procesem regeneracji filtra oraz do ochrony filtra cząstek stałych przed zbyt wysoką temperaturą spalin. W przypadku jego niesprawności konieczna będzie wizyta w warsztacie. Czujnik temperatury za filtrem służy do sterowania dawką wtrysku dla wtrysku uzupełniającego przy hamowaniu silnikiem, a czujnik temperatury przed turbosprężarką do uzyskania odpowiedniej temperatury, niezbędnej do procesu regeneracji filtra DPF. W przypadku braku sygnału któregokolwiek z tych czujników, niezbędna będzie wizyta w warsztacie.
Czujnik temperatury spalin
Sterownik silnika ma za zadanie zapewnić autodiagnostykę systemu oraz sterować procesem regeneracji filtra w miarę potrzeby. W systemie z "mokrym filtrem" dodatkowo występuje sterownik dodatku do paliwa, który zarządza chwilą i ilością wtryskiwanego dodatku do paliwa podczas czynności uzupełniania paliwa w zbiorniku, a także strategiami awaryjnymi, czy diagnostyką systemu wraz z zapamiętaniem kodów błędów. W najnowszym rozwiązaniu koncernu PSA rolę sterownika dodatku do paliwa przejmuje sterownik silnika.
Kolejnym elementem, niezbędnym do poprawnego funkcjonowania systemu z "mokrym" filtrem cząstek stałych FAP jest czujnik obecności korka w zbiorniku. Przekazuje on informację do sterownika dodatku do paliwa o otwarciu i zamknięciu korka wlewu paliwa. Dzięki temu sterownik rejestruje tzw. "cykl korka", potrzebny mu do zarządzania momentem i dawką wtrysku dodatku.
Dodatek do paliwa (na bazie tlenku ceru), występujący w układzie z "mokrym" filtrem cząstek stałych FAP służy do obniżenia temperatury spalania sadzy do ok. 450°C oraz skrócenia czasu regeneracji filtra do możliwego minimum.
W systemie dodatku do paliwa występują cztery rodzaje płynu Eolys: DPX 42, DPX 10 (Eolys 176), Infineum F7995 oraz Eolys Powerflex, które generalnie nie są ze sobą mieszalne i nie są współzamienne. Dlatego należy uzupełniać tylko płyn, dobrany na podstawie numeru nadwozia i przeznaczony do konkretnego modelu pojazdu.
Wszelkie prawa zastrzeżone