Elementy składowe systemu oczyszczania spalin z filtrem DPF/FAP



Elementy składowe systemu oczyszczania spalin z filtrem DPF/FAP


Do skutecznego oczyszczania spalin z sadzy nie wystarczy zamontowanie samego filtra. Po kilkuset kilometrach uległby on całkowitemu zapchaniu. Niezbędny jest nadzór nad pracą filtra. Rolę takiego nadzorcy przejmuje sterownik silnika (lub sterownik dodatku do paliwa w przypadku filtrów "mokrych"). Aby proces zarządzania funkcjonowaniem filtra mógł przebiegać prawidłowo, konieczne jest zastosowanie dodatkowych elementów i czujników, które na bieżąco informują sterownik o aktualnym stanie pracy filtra.


 

Czujnik różnicy ciśnienia (w niektórych rozwiązaniach, jak np. BMW 318d, czujnik ciśnienia spalin na wejściu) określa różnicę ciśnienia gazów przed i za filtrem cząstek stałych. Na podstawie jego sygnału sterownik jest w stanie obliczać zapełnienie filtra sadzą oraz podjąć decyzję o konieczności rozpoczęcia procesu regeneracji filtra. W przypadku jego awarii, sterownik nie jest w stanie określić zapełnienia filtra DPF. Usterka zostanie zasygnalizowana kontrolką filtra cząstek stałych, a następnie migającą kontrolką czasu rozgrzewania świec na tablicy wskaźników. Niezbędna będzie wizyta w warsztacie.


 

                                Czujnik różnicy ciśnień filtra DPF - Audi A6 Avant 2.7 TDI

Czujnik temperatury przed filtrem cząstek stałych DPF ma za zadanie przesłać informację o temperaturze spalin przed filtrem DPF do sterownika. Sygnał ten jest wykorzystywany do obliczania zapełnienia filtra, zarządzania procesem regeneracji filtra oraz do ochrony filtra cząstek stałych przed zbyt wysoką temperaturą spalin. W przypadku jego niesprawności konieczna będzie wizyta w warsztacie. Czujnik temperatury za filtrem służy do sterowania dawką wtrysku dla wtrysku uzupełniającego przy hamowaniu silnikiem, a czujnik temperatury przed turbosprężarką do uzyskania odpowiedniej temperatury, niezbędnej do procesu regeneracji filtra DPF. W przypadku braku sygnału któregokolwiek z tych czujników, niezbędna będzie wizyta w warsztacie.

                                                     Czujnik temperatury spalin

Sterownik silnika ma za zadanie zapewnić autodiagnostykę systemu oraz sterować procesem regeneracji filtra w miarę potrzeby. W systemie z "mokrym filtrem" dodatkowo występuje sterownik dodatku do paliwa, który zarządza chwilą i ilością wtryskiwanego dodatku do paliwa podczas czynności uzupełniania paliwa w zbiorniku, a także strategiami awaryjnymi, czy diagnostyką systemu wraz z zapamiętaniem kodów błędów. W najnowszym rozwiązaniu koncernu PSA rolę sterownika dodatku do paliwa przejmuje sterownik silnika.


 


Kolejnym elementem, niezbędnym do poprawnego funkcjonowania systemu z "mokrym" filtrem cząstek stałych FAP jest czujnik obecności korka w zbiorniku. Przekazuje on informację do sterownika dodatku do paliwa o otwarciu i zamknięciu korka wlewu paliwa. Dzięki temu sterownik rejestruje tzw. "cykl korka", potrzebny mu do zarządzania momentem i dawką wtrysku dodatku.


 


Dodatek do paliwa (na bazie tlenku ceru), występujący w układzie z "mokrym" filtrem cząstek stałych FAP służy do obniżenia temperatury spalania sadzy do ok. 450°C oraz skrócenia czasu regeneracji filtra do możliwego minimum.


 

W systemie dodatku do paliwa występują cztery rodzaje płynu Eolys: DPX 42, DPX 10 (Eolys 176), Infineum F7995 oraz Eolys Powerflex, które generalnie nie są ze sobą mieszalne i nie są współzamienne. Dlatego należy uzupełniać tylko płyn, dobrany na podstawie numeru nadwozia i przeznaczony do konkretnego modelu pojazdu.


 


Wszelkie prawa zastrzeżone

wstecz

Dane kontaktowe

Serwis B&B
02-739 Warszawa
Ul. Wałbrzyska 2 (wjazd od ul. Dominikańskiej)
tel. 22 852 05 42

e-mail: serwis@bodych.pl
www.bodych.pl

Godziny otwarcia:
w dniach 03.07-03.09.2017 czynne
pon-pt 8.00-17.00
sob 8.00-14.00



Zamknij x
W ramach naszej strony stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, dzięki czemu dostosowuje się ona do Państwa indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej informacji znajduje się w naszej Polityce cookies.